Tuesday 11 June 2013

Tart Kastard Versi Pelbagai Muka Leez's Homemade Special Edition



Assalamualaikum.... pernah x korang berada didalam situasi seperti diatas....gembira - happy face/ sedih - sour face/ terkejut - shocking face/ pelik - confusing face, marah/ angry face dan sebagainya.  Tart kastard ini telah dibuat dan dicipta oleh aku dan anak-anak sebelum pilihanraya (PRU13) dulu.  Nak tau citer x? Hanya dengan coklat emulco dan lidi ianya terhasil.... Ada aku kisah!!......heiii suara sumbang mambang sapa tu, sibuk aje...x kira nak citer jugak, nak jugak..nak jugak.......hahaha...

Citer dia macamni...Pada satu hari kira-kira sebulan lagi nak PRU 13 yang lalu, masa tu aku menjadi volunteered untuk membantu petugas2 pilihanraya.  Masing-masing begitu sibuk sekali membuat kerja masing2.  Macam-macam kerja nak dibuat sedangkan masa begitu suntuk sekali...penat tapi seronok...
Idea untuk buat tart kastard ni datang bila aku tengok muka petugas-petugas yang sibuk kehulu ke hilir. Masing-masing dengan berbagai keletah dan karektar....Dah tentu2 ianya terpampang diriak muka masing2.  Ada yang gembira, ada yang tension, ada yang confuse, yang marah2 pun ada dan ada jugak yang asyik buat muka terkejut aje..hahaha...Amacam ok x idea nie....Maaflah kengkawan, bukan nak mengajuk tetapi saja untuk enjoy2..


Jangan x tau, disebabkan tart perasa kastard versi wajah2 nie...ramai pulak yang suka...hehehe...siap ada yang nak tempah untuk birthday anak-anak.  Hemmm...not bad yea..Aku no problem aje...Anak aku Atiqah mesti suka sebab dia yang banyak bagi idea kreatif nie.  Apapun tart kastard nie memang sedap giler (pada akulah, oranglain hem x tahu lah pulak...)

Entry kali ini pendek aje sebab sambil menaip nie aku tengah tunggu kek asam manis aku masak...alhamdulillah ada customer tempah...sementara layer by layer masak adalah  masa sikit utk buat entry nie....teringat kat gambo tart kastard nie trus recalled apa yang menyebabkan terciptanya tart ni.
Oklah aku akhiri entry nie dengan petua istimewa dari arwah maktuakua(nenek).

PETUA UNTUK HARI INI

Kadang-kadang kita teringin nak makan nasi lemak yang bertekstur lembut dan gebuss....hihihi.  Macamana erk (Johor style lagi) Mengikut petua tinggalan maktuaku...beras hendaklah dicuci sebanyak 3 kali, kali ke 3 selepas membuang air basuhan, biarkan beras yang masih basah untuk 1 jam.  Kemudian barulah ditambah santan dan masukkan bahan tumisan darat,  Insyaallah nasi lemak yang dimasak akan menjadi lebih lembut dan gebuss. Kalau ada kelapangan aku akan kongsi resepi nasi lemak resepi keluargaku....

SELAMAT MENCUBA !!!             - Lebih banyak petua di PETUA -





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright© All Rights Reserved norlizasarno70.blogspot.com