Tuesday 18 June 2013

JEREBU OH JEREBU....X GITU?





Assalamualaikum....sudah beberapa hari ini mataku berasa pedih, kepala terasa berat, susah nak bernafas...kenapa erk? Mesti ada yang kata "Ala Leez tu tengah berbadan dua...hihihi"...hish tidak le...Pandang keluar tingkap aje pandangan menjadi blurr aka kabur...bukan sebab power spek berkurang tetapi disebabkan JEREBU....Aku memang pantang lau orang x jaga alam sekitar nie...Kan dah menyusahkan orang lain.   Yang orang sebelah Selat Melaka tu suka sangat buat pembakaran terbuka...hish diaorang x fikir ke tentang oranglain.  Bayi, anak-anak kecil, orang tua, mereka yang sakit asma, jantung, pengguna jalanraya, ruang udara dan lain-lain yang terlibat.  Durjana sungguh mereka nie, nak untung lebih aje.  Untuk  GO GRENN x masuk dalam kepala mereka langsung.  Kerajaan Malaysia kena amik tindakan yang sangat tegas nie...jgn biarkan aje mereka tu.

Mengikut Jabatan Alam Sekitar (JAS) rakyat dinasihatkan untuk minum banyak air dan kurangkan aktiviti luar.  Bagi mereka yang ada penyakit lelah, selsema, batuk digalakkan untuk memakai mask.  Xpalah lau orang nak kata kita macam Power Rangers(pun bolehhh...aku x kisah) dengan pakai mask janji kita tidak terlalu terdedah dengan pencemaran jerebu ini. Sapa lagi nak jaga kesihatan kita kalau bukan diri kita sendiri...kan..kan...kan..



Disini ingin aku kongsikan ayat Quran untuk kita renungkan bersama-sama. Terdapat didalam ayat AL Quran dari Surah An Naml ayat 82 "Dan perkataan telah jatuh atas mereka, kami keluarkan sejenis binatang melata dari bumi dikenali sebagai Dabul Ardh yang akan mengatakan kepada mereka bahawa sesungguhnya manusia dahulu tidak yakin pada ayat-ayat  kami"

Binatang itu akan keluar diakhir zaman sebagai tanda2 hari kiamat.    Nabi SAW bersabda ada 10 tanda-tanda kiamat iaitu:-

  1. Gempa bumi di Timur
  2. Gempa bumi di Barat
  3. Gempa bumi di Jazirah
  4. Asap
  5. Dajjal
  6. Nabi Isa turun ke bumi
  7. Haiwan bumi - Dabul Ardh
  8. Ya'juj dan Ma'juj
  9. Matahari terbit dari arah barat
  10. Api keluar dari jurang Aden akan mengiringi manusia   
Bila difikir2 dan direnung2 banyak terdapat didada2 akhbar, di media massa tanda no 1 - no 3 tu banyak dah berlaku...fikir2kan ok..Lau dulu masa aku kecik2 memang susah nak nampak jerebu nie kalau adapun embun dipagi hari...nyaman dan sejuk sekali(aku tinggal di kaki gunung, lagilah terasa sejuknya...jangan jeles ye hehehe).  Subhanallah hanya Allah yang Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui...Apapun jangan lupa apa yang dipesan dan kita sebagai manusia sentiasa ingat mengingati dan mengambil iktibar atasNya.....Insyallah...x gitu?

Rasa nak share resepilah, sedap dimakan waktu2 begini. apa kata kita minum JUS DURIAN BELANDA yang semua orang tahu mempunyai khasiat untuk menyejukkan badan, memberi tenaga dan sebagai alternatif mengelakkan kanser....

Air_durian_belanda_citrus

BAHAN-BAHAN
 2 cawan isi durian belanda ##
 3 cawan gula pasir ##
 3 cawan air ##
 Air masak secukupnya
 1 biji lemon (amik jus)
 Ketulan ais secukupnya

Cara Membuatnya

Bahan ## dikisar diblender
Masukkan kedalam Gelas yang paling cun yang korang ada hihihi
Tambah air secukupnya
Perahkan lemon
Last sekali tambah air batu (sejukkkk nye)


PETUA UNTUK HARI INI
Pada mereka  yang menghidapi masalah lelah atau asma, Ketika cuaca macam ni , anda adalah orang yang paling perlu menjaga kesihatan dan berhati-hati kerana anda lebih mudah terdedah kepada masalah.  Selain dari rawatan moden, mari kita kongsi dari sudut rawatan tradsional, mudah2an dapat membantu:-
 Rebus sedikit halia, cekur, asam jawa dan temulawak.  Sejukkan dan minum air rebusan tersebut.  Hasilnya anda akan merasakan nafas anda ringan dan lancar.


SELAMAT MENCUBA!!!!        -Lebih banyak petua lagi di PETUA -




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright© All Rights Reserved norlizasarno70.blogspot.com