Sunday 9 June 2013

Nasi Ambeng Kebanggaan Masyarakat Jawa..

Assalamualaikum, wah.....bz betullah ngalahkan PM kita aje...keje banyaklah ini yang tak sempat nak post apa2 entry, hari ni barulah lega sikit.  Alhamdulillah...hari Jumaat lepas aku dengan anak-anakku melepak kat rumah adik aku di PT. Lepas siap-siapkan keje rumah kitaorang terus bergerak kerumah makcik Milin. Itulah panggilan anak-anakku untuk satu-satunya adik perempuan aku.  Berkerja sendiri dirumah sebagai Tailor...sambil menjaga 2 cahayamatanya...

Tengah dok lepak2 tiba-tiba tekak nie teringin nak makan nasi ambeng..cheh ngada2 betul tekak ni.  Nak kata tengah berbadan dua idak le sb aku nie dah pencen production hahaha...Berbalik pada nasi ambeng tadi, rasanya 1 Malaysia dah tahu nasi ambeng adalah makanan tradisi masyarakat Jawa.  Ha....aku nie memang ada keturunan Jawa dan aku berbangga dengannya.  Darah Jawa yang mengalir dari sebelah arwah abah dan mak....TAPI....aku tak pandai berbahasa Jawa....memang failed...hihihi...tak kisahlah janji HIDUP JAWA...chewah...Untuk info masyarakat Jawa menghidangkan jamuan nasi ambeng ketika kenduri, tak kiralah kenduri kesyukuran, kenduri sunatan atau kenduri arwah.  Memang sapa-sapa yg pertama kali tengok hidangan ini pasti terkejut badak(betul-betul terkejut) punyalah, yelah nasi  yang banyak diikuti lauk yang pelbagai dihidang diatas nasi beralaskan daun pisang.  Setiap hidangan didalam dulang akan dibahagi kepada 4 bahagian bagi memudahkan pembahagian kepada 4 orang satu dulang. Nasi akan dijamah sikit aje dan selebihnya dibawa pulang. Nak tgk cara menghidang kita tengok gambo kat bawah ( tapi ini versi pinggan aje...hihihi) tapi kira oklah tu kan..kan..kan...

Hemmm..nampak x? menyelerakan  sangat...antara lauk yang biasa ada selalunya adalah ayam masak kicap, sambal goreng, mee/mee hoon goreng, ikan masin  bulu ayam dan timun(tambahan).

Lagi satu aku nak kongsi,  tujuan dihidangkan nasi ambeng yang banyak ni dan kemudian dibahagi kepada 4 orang sedulang adalah (seperti diceritakan oleh arwah abahku): -                                                              

1) Nasi ambeng hanya disentuh sikit dan selebihnya untuk dikongsi bersama keluarga dirumah yang tidak dapat hadir ke majlis kenduri.                                                                                                                          

2) Untuk memberitahu pada para isteri bahawa suami mereka betul-betul pergi kemajlis kenduri dan bukannya ke tempat lain (ala-ala spylah gak...cayalah masyarakat Jawa ni....hihihi).

3) Lauk-pauknya adalah jenis yg kering (tanpa kuah)..Pada zaman dahulu, rumah penduduk sangat jauh antara satu sama lain..jadi, pilihan lauk yg kering adalah amat mudah..Pada zaman sekarang, telah ada perubahan dimana lauk berkuah akan dibungkus di dalam plastik sebanyak 4 plastik..

Insyallah resepi nasi ambeng ini akan dikongsikan dalam ruangan resepi Leez ya..klik sini-- > Resepi DLL

PETUA UNTUK HARI INI

Jika anda ada masalah untuk mengeluarkan crust tart daripada acuan, di sini Leez kongsikan cara yg paling efektif untuk memudahkan anda melakukannya..setelah crust siap dibakar, biarkan hingga betul2 sejuk pada suhu bilik..kemudian, terbalikkan acuan tersebut dan dgn mudah tanpa perlu mengetuk acuan..crust tart akan keluar dgn sendirinya..

SELAMAT MENCUBA!!!         - Lebih banyak petua di Petua -


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright© All Rights Reserved norlizasarno70.blogspot.com