Sunday 30 June 2013

Kemalangan itu tidak berbau..Syukur Ya Allah aku selamat..

Assalamualaikum....fuhh dalam kedinginan pagi syahdu akhirnya ada masa gak untuk update entri kat my beloved blog nie..

Syukur..syukur kehadrat illahi kerana aku masih dikurniakan kesihatan yang baik walaupun ada kesan sakit-sakit di tangan sebelah kiriku....Mesti ramai tertanya-tanya nape entri macamnie....nak jadikan cerita aku telah terlibat dalam kemalangan...oppss bukan kemalangan jalanraya...syukur tetapi kemalangan didalam lif.  Kenapa lif pulak...Alamak banyak pulak persoalannya.

Pada hari sabtu 29hb yang lepas telah diadakan taklimat dari JKM dan BAITULMAL disebuah pejabat 4 tingkat dikawasan daerah tempat tinggalku dan aku menjadi salah seorang dari petugas yang terlibat dalam majlis itu.  Sebenarnya aku telah ditugaskan untuk mengangkat kerusi tambahan untuk peserta kursus, dari tingkat 3 ke tingkat 4..cara terbaik tentulah gunakkan lif..x gitu...Setelahku susun sebahagian kerusi didalam lif, rakanku pula memegang sebahagian kerusi lagi yg bakal dimasukkan kedalam lif...nakdi jadikan cerita rakanku tidak sengaja telah terlepaskan pegangan kerusi dan menyebabkan lif itu tetutup dengan tiba-tiba.....Aku yang berada didalam terperangkap bersama-sama kerusi yang tunggang langgang(bayangkan ketika anda melihat blender yang sedang berputar) begitulah aku gambarkan diriku ketika itu.  Lif berhenti ditingkat bawah...disebabkan kerusi tersangkut di dinding maka lif itu tidak terbuka dan aku didalam telah terhempap dek kerusi yang tunggang langgang itu.   Alhamdulillah dengan sekuat tenaga aku cuba menolak kerusi utk melepaskan diri.  Tolakan berjaya melepaskan aku dari situasi cemas tadi....perasaan panik mula menguasai..aku mula alami masalah susah bernafas mungkin disebabkan terkejut.


Sekadar gambar hiasan...contoh lif yang terlibat dalam kes aku huhuhu(gambar ehsan dari internet)

Siapa sangka semua ini terjadi kepadaku...aku cuba bertenang..Lif bergerak semula hingga ke tingkat 3.  Syukur aku mendengar namaku dipanggil.."Akak ok ke" kata sipemanggil yang amat aku kenali . Syukur aku dapat mendengar suaramu Nor...lega rasa hati.  Seorang demi seorang memanggilku dan mengharapkan aku bertenang didalam lif tu.  Hanya tuhan yang tahu betapa takutnya aku ketika itu.  Bayangkan terperangkap didalam ruang lif yang kecil bersama-sama kerusi yang tidak tentu arah susunannnya.  Aku hanya mampu berdoa....pelbagai usaha dilakukan untuk mengeluarkan aku dari lif tu sementara menunggu mekanik baiki lif tiba.  Sedang mereka melakukan pelbagai usaha, tiba-tiba lif bergerak semula kebawah.  Aku menjadi panik semula...Ya Allah kenapa begini...Dari bawah ia bergerak semula ke tingkat 3...Kawan-kawan mula memanggil namaku..aku menjawab dengan mengatakan aku ok(entahlah...ok ke tidak hanya Allah yang tahu).


Inilah contoh kerusi banquet yang turut menyumbangkan keributan di dalam kes aku(sekadar gambar hiasan..ehsan dari internet)

Sedang mereka melakukan usaha bantuan kepadaku....lif bergerak semula ke tingkat 2.  Dah macam yoyo aku rasakan saat itu.  Tiba-tiba ada insan mulia memanggilku dari luar.  Rasanya dengan segala tenaga yang ada padanya dia menolak pintu lif sekuat hati dan menjerit agar aku keluar dengan pantas..Tanpa berlengah aku cuba meloloskan badanku dicelah-celah kerusi itu.  Alhamdulillah syukur aku berjaya keluar dari lif tersebut..Fikiranku terhenti tiba-tiba, tidak dapat berfikir hinggakan aku tidak ingat samada telah mengucapkan terimakasih kepada yang membantuku ketika itu atau tidak.  Sahabat penyelamatku..terima kasih kerana membantuku...hanya Allah yang dapat membalas segala pertolonganmu.

Badanku basah lencun dibasahi peluh...bajuku juga terkoyak sedikit...mungkin ianya terkoyak  ketika aku berusaha menolak segala kerusi yang jatuh ke atasku tadi.  Apapun aku bersyukur kerana tiada apa yang tidak elok berlaku padaku.  Memang hari ini telah tertulis n termaktub dalam lipatan sejarah hidupku...Setelah menenangkan diriku sendiri aku telah kembali ke tingkat 4 untuk menyambung semula tugasku disana.  Ada petugas dan peserta yang tahu dan ada juga yang tidak tahu apa yang berlaku kepadaku sebentar tadi...xpalah yang penting aku selamat...Ya Allah syukur kepadamu....Sehingga habis taklimat itu badanku masih lagi mengeletar lebih-lebih lagi bila mengingati kejadian tadi...Senyum dalam tangisan lagaknya....tetapi aku bersyukur kerana segala usaha aku untuk menjual produk2 kek dan tart aku berjaya dilakukan...sold out  dan feedback  juga amat menakjubkan.....Alhamdulillah Allah mendengar doaku...hambamu ini diuji dahulu sebelum diberi ganjaran....aku redha Ya Allah...

Walaupun badanku masih sakit2 aku gagahkan juga untuk berkongsi cerita dengan kawan2 semua.  Berhati-hati walau apapun yang kita kerjakan atau lakukan...kemalangan itu tidak pernah dapat dihidu..

PETUA UNTUK HARI INI
Bagaimana untuk mententeramkan diri bila berlaku kes-kes seperti aku atau menghadapi apa-apa musibah dalam kehidupan kita...jika berada dirumah cepat2 ambil wuduk dan terus membaca AlQuran, seelok-eloknya sebelah pagi dan malam.  Jika berlaku diluar rumah bacalah ayat 3 Qul( surah AlIkhlas, surah Al Falaq, surah An Nas) , membaca ayat kursi dan istifar banyak2.  Insyallah ketakutan, panik dalam diri akan segera beransur-ansur reda...Insyallah..


SELAMAT MENCUBA!!!       -Lebih banyak petua di PETUA -



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright© All Rights Reserved norlizasarno70.blogspot.com