Sunday 2 June 2013

~ CERITERA 2 (Cuti Punya Cuti)~


Assalamualaikum..... dah bape hari xda entri, buzylah( hemmmm bzlah SGT)...hari Khamis yang lepas sibuk membuat contoh-contoh biskut cheese tart (bluberry n strawberry) utk diedarkan pada kengkawan dan keluarga. Nasib baik anak-anak tolong (kan cuti sekolah nie...gunakan aje mereka hahaha....) xdalah ibu gurau aje...jangan marah anak-anakku sayang....kesian gak mereka nie cuti2 x dpt pegi mana2..ayah x dpt cutilah pulak...Apapun ibu akan suruh ayah amik cuti, lehlah kita jalan2 atau piknik kat mana2..

Berbalik kepada cheese tart tu dapatlah dalam 200 biji. Oklah tu buat contoh rasa2...Insyallah aku akan post gambo cun kat sini utk tatapan semua but not now sb kamera canggih aku dah masuk air so x dapatlah nak guna (kwang..kwang..kwang..hihihi). Mudah-mudahan banyaklah order untuk raya nie...dapatlah income sikit2...Insyallah....Amin..Dah penat buat biskut tart...esoknya hari Jumaat aku dan anak2 berseronok buat pizza plak...Fuhh rajin betullah kitaorg nie (upkan diri sendiri...x salah kan..x gitu? hahaha). sekg tepung dapatlah 6 keping pizza dgn topping yang berbagai citarasa..yelah buat sendiri..hentam aje nak letak apa tapi yg penting sedapppp...3 keping pizza kami hadap ramai2...lagi 3 keping buat frozen untuk majlis hari lahir anak saudara aku esok (sabtu) merangkap hari istimewa aku n suami aku gak....


Haa..nie lah pizza nye..tp gambar nie cheesenya blom dicairkan lagi..nampak jalur-jalur kat atas pizza tu? tulah cheesenya..lepas dibakar, fuhhhh..cheesenya mencair, tertelan air liur..x sabar-sabar aku dan anak-anak nak makan..tu yang sampai terlupa nak amik gambar lepas dibakar..hahaha..maaf lah ye.. : )

Hari sabtu yang sibuk.....hari ini satu Malaysia cuti sambut hari keputeraan DYMM Sri Paduka Yang Dipertuan Agong...DAULAT TUANKU(tp hubby x cuti, biasalah keje kilang). Pagi sibuk mengemas rumah sambil buat kek pandan layer untuk majlis hari lahir anak saudara...tengahari lepas masak terus amik bonda tercinta di Tol air Hitam, on the way pegi jem teruk di persimpangan nak masuk tol, ingatkan ramai bebenor org cuti. Rupanya tgh renovate jalan n parit untuk upgrade jalan lebih lebar dan selesa. Mula-mula memang nak marahlah gak, yelah jauh tu jemnya...tapi bila fikir balik...lau x buat camni macamana kerajaan nak bagi keselesaan pada pengguna jalanraya...bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian...x gitu? Lepas amik mak kat tol...terus bergegas gi beli barang utk  persiapan hari lahir anak saudara aku...adush penatnya....
Tahu Tak Apa Makna Holiday? Ketenagan ! XD

Sampai rmh trus masak mee goreng...nasiblah mak ada tolong aku siap2kan bahan mentah...Majlis hari lahir malam tu meriahlah gak...Meriah dgr suara budak2, aku ada 6 org anak saudara..(cuma seorang xda mlm tu di JB...Afiq sayang) wah dah macam hari rayalah pulak..Penat, letih tapi meriah sakan...hehehe....Berkumpul dgn keluarga adalah moment yg paling tidak dapat dilupakan..x gitu? Mlm tu gak aku perkenalkan blog kesygan aku nie pada adik-adik iparku....Blog yang mengandungi pelbagai citarasa dan rempah ratus didalamnya (ala-ala rojak) yang akan aku garap menjadi cetusan ilham buat diriku, keluargaku, teman2ku n sapa-sapa aje di muka bumi ini....Insyallah...Setiap kali aku akhiri entriku, insyallah aku akan lampirkan bersama petua-petua atau tips untuk renungan kita bersama....

PETUA UNTUK HARI INI

Cara untuk meranggupkan biskut (apa-apa jenis biskut)
Setelah kita membuat dough utk biskut kegemaran kita, bungkuskan dgn plastik lekap dan diletakkan didalam peti ais(kadang2 aku gunakan bekas kedap udara aje), biarkan selama 1-2 jam, setelah itu keluarkan dan barulah dibentuk ikut kesukaan kita. Pasti biskut menjadi lebih ranggup dan yummy..

SELAMAT MENCUBA!!!      - Lebih banyak petua di Petua -





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright© All Rights Reserved norlizasarno70.blogspot.com